Wasdrogers

Terugroepactie – Hisense Droogkast

Datum: 25-08-2025

Productgegevens

Merk: Hisense
Productnaam: Droogkast



Betreffende modellen:

DH5S102BB, DH5S102BW, DH5S902BW

Productieperiode: november 2024 – maart 2025

Productiebatchnummers:


Productidentificatienummers:

Belangrijk: Een groene stip op het toestel geeft aan dat het vóór verkoop is nagekeken. In dat geval is het probleem zoals beschreven in dit document niet van toepassing op uw toestel.



Batchnummer op de verpakking

Het batchnummer staat op een label op de verpakking, dit label zit op meerdere zijden geplakt.


 


Probleemomschrijving

Er is een veiligheidsrisico vastgesteld bij bepaalde Hisense droogkasten. De bedrading van de compressor kan beschadigd raken door contact met het steunwiel van de trommel. Onder bepaalde omstandigheden kan dit leiden tot een verminderde werking waardoor het product niet langer voldoet aan onze veiligheidsnormen. Dit probleem doet zich uitsluitend voor bij specifieke toestellen en is niet aanwezig bij andere producten van Hisense.


Betreffende landen

Deze terugroepactie geldt voor producten verkocht in:
Tsjechië, Kroatië, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Nederland, Polen, Roemenië, Zweden, Spanje, België, Luxemburg, Letland, Litouwen, Estland.
Albanië, Armenië, Bosnië en Herzegovina, Montenegro, Servië, Verenigd Koninkrijk, Oekraïne.


Wettelijke naleving

Deze terugroepactie wordt uitgevoerd in overeenstemming met Verordening (EU) 2023/988, artikelen 35 en 36, en voldoet aan de etiketterings- en traceerbaarheidsverplichtingen onder artikel 9(8). De nationale markttoezichthouders zijn op de hoogte gebracht via het Safety Business Gateway.


Wat te doen

Indien u een getroffen toestel hebt:

  1. Stop onmiddellijk met het gebruik.
  2. Controleer het model en batchnummer om te bevestigen of uw toestel is betrokken.
  3. Neem contact op met onze klantendienst om een gratis controle en eventuele herstelling aan huis te regelen.


Belangrijk: Als uw toestel buiten de genoemde productieperiode is gemaakt, is dit probleem niet van toepassing op uw toestel.


Oplossingen voor consumenten

Consumenten hebben recht op:

  • Gratis controle aan huis
  • Gratis herstelling van het betrokken toestel (indien nodig)


Contactinformatie

Neem contact op met onze klantendienst voor ondersteuning:
Telefoonnummer: 053-804536
E-mailadres: productrecall.be@hisense.com 


Onze excuses en betrokkenheid

Wij bieden onze oprechte excuses aan voor het ongemak of de bezorgdheid die dit heeft veroorzaakt. Bij Hisense staat de veiligheid van de klant voorop, en wij engageren ons om dit probleem snel en transparant op te lossen.

Help mee dit bericht te verspreiden

Kent u iemand die dit toestel mogelijk heeft ontvangen, gekocht of geleend? Deel dan deze terugroepactie met hen.


Open artikel

De wasdroger maakt een vreemd geluid

Maakt je droogkast lawaai of herrie en herken je deze geluiden niet? Controleer eerst de onderstaande punten.


Hoe los je dit op? 

  • Controleer of er een vreemd voorwerp in de droogkast zit dat meedraait in de trommel. Bijvoorbeeld een muntstuk of een knoop. 
  • Heb je een droogkast met warmtepomp en maakt de droogkast een fluitend of piepend geluid rondom de deur? Maak dan het filter en de condensor schoon, een filter vol stof geeft een fluitend of piepend geluid. 
  • Staat de droogkast waterpas en stabiel? 
  • Stel de pootjes van de droogkast goed in en draai de contramoer aan tot het eind om geluid, vibraties en het bewegen van de droogkast zoveel mogelijk te verminderen.



  • Zorg ervoor dat er niets tegen de behuizing van de droogkast staat zoals bijvoorbeeld een wasmand. 
  • Staat de droogkast op een wasmachine, controleer dan of de plaatsing is gedaan volgens de beschrijving in de handleiding
  • Heb je een condensdroger? Controleer of de afvoerslang vrij is en niet de achterwand of zijwand van de droogkast raakt.  

Verwijder de transportschroeven/ -stangen vóór gebruik

Let er vóór het eerste gebruik van de wasdroogcombinatie op dat de transportschroeven en/of -stangen verwijderd zijn. Een geblokkeerd toestel kan beschadigd geraken wanneer het voor het eerst wordt ingeschakeld. In geval van dergelijke schade vervalt de garantie. Raadpleeg de handleiding van jouw wasdroogcombinatie om te zien hoe je deze transportschroeven en/of -stangen moet verwijderen.



Installatie van het geluidsreducerend bord

Bij de wasdroogcombinatie wordt tevens een geluidsreducerend bord meegeleverd. In de handleiding van jouw wasdroogcombinatie vind je de instructies voor de correcte installatie ervan.


Is dit niet het geval en maakt de droogkast nog steeds een vreemd geluid dat je niet eerder hebt gehoord? Maak dan een afspraak met een technieker.


Open artikel

De wasdroger droogt niet of niet goed, wat moet ik doen?

Vervelend, je droogkast droogt niet goed meer en de was komt nat of vochtig uit de droogkast. Controleer de onderstaande punten, wellicht verhelpt dit het probleem. 


Voordat je verder gaat

Zorg dat de was goed gecentrifugeerd is voordat je het in de droogkast stopt.


Hoe los je dit op? 

  • Zijn het stoffilter, het filter van de warmtepomp en de warmtewisselaar schoon? Lees in dit artikel of in de handleiding hoe je de onderdelen van je droogkast schoonmaakt.

    Bij sommige droogkasten zit er geen filter voor de warmtewisselaar waardoor stof zich sneller ophoopt. Maak dit dus regelmatig schoon voor een optimale werking van de droogkast.



  • Zorg ervoor dat je de juiste instellingen gebruikt, probeer ook verschillende functies uit: 
    • Droogprogramma: kies het juiste programma voor de verschillende soorten stof. Een sportshirt van polyester droogt anders dan een katoenen laken. 
    • Mate van droogheid: pas de mate van droogheid aan als het wasgoed aan het einde van het programma onvoldoende droog is. Selecteer bijvoorbeeld de functie 'Extra droog'. 
    • Tijdprogramma: een programma op tijd stopt zodra het hele droogprogramma is doorlopen en wordt dus niet beïnvloedt door de vochtigheidssensor. 
  • Doe de droogkast niet te vol, zorg ervoor dat er voldoende ruimte is voor de warme lucht om door al het wasgoed heen te blazen. Tip: Gebruik droogballen om de luchtcirculatie in de trommel te verbeteren.
    Een te kleine lading werkt ook niet, de droogkast meet dan eerder dat de was droog is terwijl dat niet zo is. In de handleiding vind je aanwijzingen over de maximale belading per programma. 
  • Gebruik je regelmatig wasverzachter, maak dan de vochtigheidssensor en de trommel aan de binnenkant schoon met een vochtige doek. Wasverzachter kan een dun laagje achterlaten waardoor de sensor niet goed werkt.
    Je vindt de sensor aan de binnenkant van de droogkast, direct voorin bij de onderste rand. Zie de rode pijl op de afbeelding.

    vochtigheidssensor

  • Grote stukken was zoals beddengoed kunnen in de knoop raken. De vochtigheidssensor meet dan alleen de buitenste laag van de bal met wasgoed waardoor de was droog lijkt. Probeer eens een van deze tips: 
    • Leg een knoop in het onderste deel van het dekbedovertrek, pak de beide uiteinden en maak een knoop. Op deze manier voorkom je dat ander wasgoed in het dekbedovertrek komt. 
    • Haal het wasgoed uit elkaar en start het programma opnieuw. 
    • Gebruik droogballen om de luchtcirculatie in de trommel te verbeteren.
    • Helpt dit nog niet voldoende, droog de grote stukken wasgoed dan apart. 
  • Mogelijk is een onderdeel zoals het hitte-element stuk. Voel direct na afloop van het droogprogramma of de was koud of warm aanvoelt. Voelt de was koud aan? Maak dan een afspraak met een technieker.

Heb je het bovenstaande geprobeerd en droogt de droogkast nog steeds niet goed? Maak dan een afspraak met een Hisense technieker.


Open artikel

Waarom duurt het droogprogramma langer dan de aangegeven tijd?

Het kan gebeuren dat het droogprogramma van je droogkast langer duurt dan de aangegeven tijd, of dat de resttijd steeds verandert. De resttijd is een schatting, het systeem meet continu en past de tijd daarop aan. Het is normaal dat het programma een paar minuten tot een half uur langer duurt dan oorspronkelijk aangegeven. Duurt het programma meer dan een half uur langer, lees dan verder.


Hoe los je dit op?

Duurt het programma meer dan een half uur langer, zet het programma op pauze en voer de onderstaande stappen uit:

  • Maak de droogkast schoon, in het artikel Hoe maak ik de droger schoon? vind je een video en tips voor het schoonmaken van de droogkast.
  • Controleer de warmtewisselaar en het filter van de warmtepomp, maak deze regelmatig schoon. Wij adviseren om het filter van de warmtepomp na elke 5 droogbeurten schoon te maken en de warmtewisselaar na elke 20 droogbeurten.
  • Lees ook de tips en adviezen over de juiste belading, programmakeuze of een eventueel defect in het artikel: De wasdroger droogt niet of niet goed, wat moet ik doen? Dit heeft ook invloed op de lengte van het droogprogramma.
  • Controleer of het wasgoed warm aanvoelt, als het wasgoed koud aanvoelt is er een defect, maak een afspraak met een monteur.
  • De omgevingstemperatuur kan het droogproces ook beïnvloeden. Zorg ervoor dat de droogkast in een goed geventileerde ruimte staat met een temperatuur tussen 10°C en 25°C.


Sommige droogkasten hebben geen apart filter voor de warmtewisselaar, daardoor hopen stof en pluisjes zich sneller op. De droogkast kan zijn werk dan niet goed doen en dat beïnvloedt het droogresultaat en de lengte van de droogtijd.



Filter voor de warmtewisselaar




Open artikel